40+ en studeren. Waar moet ik aan denken?

Ik heb 20 jaar geleden mijn MBO4 diploma gehaald. Ondertussen bijgeschoold, maar ik ga vanaf september starten aan mijn Bachelor Vaktherapie verkort.

Ik heb een vaste baan, een huis, ben sinds 3 jaar weduwe en heb een dochter van 15 en een opleiding volgen is natuurlijk vrij duur.

Wie kan me een beetje op weg helpen.
Waar moet ik aan denken.
Een OV reisproduct aanvragen?
studielening levenlangleren krediet -wat zijn de nadelen?
Zijn er belastingvoordelen of andere tegemoedkomingen waar ik gebruik van kan maken?
Ik hoor ook graag van mensen die ervaring hebben met starten met studeren boven de 30. Hoe hebben jullie dit gedaan?

een jaar geleden
1.3K
Antoni
een jaar geleden
@Niefke, ik vermoed dat je opleidingsorganisatie (hogeschool of universiteit) jou hierover het beste informatie kan geven. Informeer daar naar studiebegeleiding, zo raad ik je aan. Waarschijnlijk wordt er ook informatie gegeven specifiek voor oudere studenten.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Heb je dat leven lang leren krediet al aangevraagd? Is nogal kort dag. Soms kan je januari/februari ook starten. Houd er rekening mee dat behalve door Ineke genoemde kosten ook inschrijfgeld niet vergoed wordt. Ook kan het zijn dat de opleiding andere termijnen heeft dan dat krediet. Krediet kent maandelijkse termijnen en opleiding kan bijvoorbeeld vier termijnen per studiejaar hanteren.
Soms kan je bepaalde vrijstellingen krijgen.
Vaak moet je buiten lestijden samenwerken aan opdrachten. Zal tegenwoordig deels via videobellen gaan. Verder proberen zo efficiënt mogelijk te werken. In groepje waar ik in zat, zouden 2 verschillende personen sociale kaarten van sociale dienst en van bijstandswet maken, waardoor dus dubbel werk.
Vaak moet je tijdens opleiding stage doen of werk hebben in die richting.

Antwoorden (1)

OV reisproduct is onderdeel van DUO Studiefinanciering. Daar kom je na je 30e niet meer voor in aanmerking.

Levenlangleren krediet kun je aanvragen voor je lesgeld/collegegeld. Overige studiekosten (boeken, studiemateriaal, reiskosten) zul je zelf moeten bekostigen. Het LLLkrediet is een lening en moet dus na afloop van je studie worden terugbetaald. Dat kan in heel veel termijnen van relatief kleine maandbedragen. Zolang je lening niet volledig is afbetaald blijft dat geregistreerd staan bij het BKR. Dat kan nadelige gevolgen hebben als je in de toekomst een andere lening of nieuwe hypotheek wil afsluiten. Wat rente en aflossingsvoorwaarden betreft is het wel een gunstige regeling, want je hoeft alleen af te lossen als je inkomen dat toelaat. Het maandbedrag dat je na je studie moet aflossen wordt afgestemd op je inkomen, je hoeft nooit meer per maand terug te betalen dan je op dat moment aan draagkracht hebt.

Sinds 1 januari 2022 kun je geen studiekosten meer aftrekken bij je belastingaangifte. Dat belastingvoordeel is verdwenen. Daarvoor in de plaats is er wel het STAP budget, een gift van maximaal 1000 euro die je kunt gebruiken voor scholing. Wil je in september beginnen met je opleiding, dan ben je nu wel te laat met het aanvragen van het STAP budget voor jouw opleiding. Hopelijk had je dat al gedaan. Dat kon je aanvragen op 1 juli. De aanvraag van 1 september is te laat als je in september al start met je studie.
een jaar geleden
Niefke
een jaar geleden
Dank voor je uitleg. Het STAP budget is momenteel vooral toepasbaar bij kortdurende aanvullende opleidingen of trainingen, maar nirt voor een volledige HBO opleiding (mits thuisstudir, dan weer wel) volgens mij. Ik heb het uitgezocht en geprobeerd, maar mijn opleiding stond er niet bij in ieder geval. Ik heb in eerste instantie gedacht geen lening nodig te hebben, maar de opleiding maandelijks zelf te betalen doordat ik in termijnen betaal denk ik dat dat moet lukken, maar ik twijfel nog of dit de juiste keus is. Ik las wel ook dat de studiefinanciering volgend jaar weer terugkomt, maar ik weet niet of ik daar dan voor in aanmerking kom. Goed om te weten dat ik geen OV reizprpduct hoef te proberen, aangezien ik daar te oud voor ben ;)
Wel jammer, weet je ook waarom dat zo is?
Inekez1
een jaar geleden
Dat de studiebeurs terugkomt is ook alleen voor studenten onder de 30. Waarom? Omdat jongeren gestimuleerd worden een goede studie te doen, zodat ze later een goedbetaalde baan kunnen vinden en veel belasting kunnen betalen. Ondertussen kost die hele studiefinanciering het rijk nogal een bak geld. Er wordt vanuit gegaan dat mensen boven de 30 al een tijdje hebben kunnen werken en sparen, of al een redelijke baan hebben waar ze een deeltijd studie naast doen. Ook al was je onder de 30, dan nog zou je geen studiefinanciering (en dus ook geen reisproduct) krijgen voor een studie in deeltijd.
Inekez1
een jaar geleden
Als je nog twijfelt over het LLLkrediet... ik zou het aanvragen. De rente is momenteel 0%. Heb je het niet nodig, dan maak je een spaarpotje. Kun je na je studie het hele bedrag weer in 1 keer aflossen en ben je dan direct weer van je lening (en BKR-registratie) af. Maar blijkt bijvoorbeeld dat je studie toch meer tijd en energie vraagt dan je dacht, of er ontstaan andere onvoorziene omstandigheden waardoor je tijdelijk minder kunt gaan werken of andere hoge kosten hebt (de energierekening bijvoorbeeld), dan zit je niet meteen in financiële nood. Het zou zonde zijn als je dan tegen een hoge rente bij de bank alsnog geld moet gaan lenen. Het LLL-krediet biedt de mogelijkheid om het in heel lange tijd af te lossen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het mag ook sneller afgelost worden.
Niefke
een jaar geleden
Ja, daar heb je een goed punt.
Ik ga alsnog die LLL lening bekijken dan.
Dank voor hrt meedenken!